Add your content here
Add your content here

Jak łączy się kontenery do transportu podczas żeglugi?

Jak łączy się kontenery do transportu podczas żeglugi?

Transport stanowi ważny element światowej gospodarki. Jest on pewnego rodzaju paliwem dla każdego innego sektora. Bez niego nie dochodziłoby do tak mocnej ekspansji niektórych krajów na rynki innych państw. Nie byłoby to tak łatwe, jeśli nie występowałaby żegluga morska. Jest to bardzo atrakcyjna forma, ponieważ wyróżnia się korzystną ceną w stosunku do jednostkowego towaru. Wynika to m.in. z ogromnej ładowności statków. Nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. Podstawową jest długi czas trwania takiego transportu. Nie zawsze jest to jednak problem, który uniemożliwiłby podjęcie takiego przedsięwzięcia. W ramach tego artykułu nie skupimy się jednak ogólnie na żegludze morskiej, ale przybliżymy jeden z jej elementów. Przedstawimy to, jak łączy się kontenery morskie.

Kontenery morskie

Kontenery morskie są ważną częścią całego procesu i wynika to z kilku czynników. Przede wszystkim pozwalają one na grupowanie produktów i tym samym zwiększanie dostępnej przestrzeni na pokładzie statku. Do tego celu możliwe by było jednak zastosowanie również innych zbiorczych elementów. Kontenery morskie stanowią jednak jednocześnie stosunkowo niewielkie pojemniki, co pozwala odpowiednio nimi zarządzać. Ma to miejsce zarówno w kontekście portów, jak i późniejszego przewożenia. Ponadto stanowią one dodatkową warstwę, która chroni towar. Czasami wymaga to również zastosowania specjalnych elementów choćby w postaci odpowiedniego chłodzenia. Istnieje jednak jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie, o którym warto wspomnieć. Domy mieszkalne z kontenerów to trend, który prawdopodobnie będzie stawał się coraz ważniejsze. Jest to przecież rozwiązanie stosunkowo tanie, estetyczne oraz pozwala na tworzenie ciekawych konstrukcji ze względu na układanie z modułów. Gotowe kontenery mieszkalne to jednak temat na inny artykuł. Jak łączy się kontenery morskie?

Zobacz również:

Po co łączy się kontenery morskie?

Odpowiedź na to pytanie jest oczywista i nie ma tutaj specjalnych zawiłości. Kontenery morskie przede wszystkim łączy się po to, żeby zoptymalizować wykorzystanie miejsce, a jednocześnie połączyć to z dodatkowym zabezpieczeniem. To drugie ma szerszy zakres, ponieważ można to odnieść zarówno w odniesieniu do samych produktów, jak i pozostałych elementów konstrukcyjnych. W ramach elementów wykorzystywanych do łączenia rozróżniamy łączniki poziome oraz twistlocki. Przyjrzyjmy się bliżej tym rozwiązaniom.

Poziome łączenie kontenerów

Kontener 20 stopowy to najczęściej wykorzystywany rozmiar tych elementów. Zastosowanie pewnych standardów ułatwia samo zarządzanie stalowymi konstrukcjami. W kwestii łączenia nie ma jednak istotnych różnic pomiędzy kontenerem 20 ft a 40 ft. Odbywa się ono za pomocą łączników, które dodatkowo występują w dwóch wariantach. Najprostszym, a jednocześnie powszechnie stosowanym rozwiązaniem, jest wykorzystanie połączeń śrubowych. Są one mocowane w narożach kontenerów. Te muszą spełniać wymagające warunki odnośnie wytrzymałości. To realizowane jest za pomocą wykorzystania trwalszego stopu stali. Same łączniki mostowe to w praktyce właśnie śruby, które są odpowiednio lokowane. Drugim elementem, który służy do łączenia kontenerów morskich w poziome, są łączniki skrętne. Te dają pewną możliwość pracy kontenerów, a ponadto nadają się do mocowania do elementów konstrukcyjnych statku.

Pionowe łączenie kontenerów

Kontenery morskie muszą być również mocowane w pionie, żeby móc transportować większą ilość towarów. Do tego celu wykorzystuje się twistlocki, czyli mocowania, które odbywają się przez zacieśnienie do siebie dwóch stalowych konstrukcji. Ponadto występują one w kilku wariantach. Automatyczne twistlocki zapewniają najtrwalsze połączenie i tym samym są odpowiednie nawet w przypadku ciężkich kontenerów, które są w całości wypełnione towarami. Manualne nadają się do pustych pojemników. Półautomatyczne są rozwiązaniem pośrednim. Pomimo tego, że połączenia są trwałe, stosuje się ograniczenia odnośnie liczby kontenerów ułożonych w stosie. Wynika to przede wszystkim z jednak ograniczoną wytrzymałością poszczególnych elementów. Oczywiście o bezpieczeństwo dba się z naddatkiem, nie ryzykując powstawania ewentualnych znaczących strat.

Polecamy sprawdzić:

W skrócie o łączeniu kontenerów

Rozróżniamy łączenia kontenerów morskich w poziomie oraz w pionie. W pierwszym przypadku jest to realizowane za pomocą łączników mostowych oraz skrętnych. Te pierwsze ograniczają się do łączenia za pomocą śrub. Łączenie w pionie odbywa się za pomocą twistlocków. W praktyce okazało się, że właśnie te metody zapewniają bezpieczeństwo, a jednocześnie są łatwe do zastosowania.

Podsumowanie

Żegluga morska to tania forma transportu, która jest powszechnie wykorzystywana na całym świecie. Jej ważnym elementem jest z kolei zastosowanie kontenerów morskich. W artykule przedstawiono sposoby ich łączenia. Co ciekawe, ich zastosowanie jest jednak znacznie szersze. Kontenery do zamieszkania to coraz powszechniej stosowane rozwiązanie. Pozwala to na szybkie tworzenie tanich, ekologicznych oraz ciekawie wyglądających mieszkań. Ponadto możliwe jest ich transportowanie. Całoroczne kontenery mieszkalne to również efekt łączenia, chociaż w tej sytuacji jest ono realizowane nieco inaczej. Wynika to przecież z innych zadań, które są stawiane w przypadku obu tych rozwiązań.